Rádi mlsáte domácí koláče, buchty a sušenky, ale už delší dobu přemýšlíte, že svůj jídelníček raději odlehčíte? Nemusíte se své neřesti vzdávat úplně. Stačí vyměnit část mouky v receptu za špaldovou. Z klasického nevýživného těsta získáte jídlo plné vitamínů, minerálů, vlákniny, bílkovin a především chuti. Jako vedlejší efekt se vám možná podaří shodit i pár přebytečných kilogramů.

Upečeno s láskou
 
Když se řekne špalda
Tento prastarý druh pšenice se pěstuje už více než 8000 let. Za tuto dobu neprošel žádným šlechtěním, proto je nutričně tolik zajímavá. Je přirozeně odolná vůči škůdcům a nevyžaduje hnojení. Díky tomu nepřijmeme spolu s ní do těla žádnou chemii – herbicidy ani pesticidy. Obsahuje méně lepku a je velmi dobře stravitelná. Má výraznější, oříškovou chuť. Mimo hladké a celozrnné mouky se z ní vyrábí také káva. V Evropě byla především ve 20. století na ústupu. Nahradila ji levnější a výnosnější pšenice ozimá. Dnes ale zažívá zdravější „špaldovka“ svou renesanci. Nechte se jí strhnout i vy. 

Obilné klasy
 
Blahodárný vliv na zdraví

  • díky vysokému obsahu vlákniny zbavuje zácpy a zlepšuje trávení,
  • podporuje imunitu,
  • snižuje cholesterol,
  • normalizuje krevní tlak a hladinu cukrů v krvi,
  • působí preventivně vůči rakovině a srdečním chorobám,
  • máme díky ní krásnější pleť, vlasy i nehty,
  • pomáhá předejít obezitě a diabetu 2. typu.

 
Pozor by si na ni měli dát celiaci, protože obsahuje lepek. Naopak pro lidi s alergií na klasické pšeničné pečivo může být bezproblémovou variantou. Důvodem bude zřejmě přeci jen o něco nižší obsah glutenu.

Zdravé zažívání
 
Jak ji použít

  • Špaldová mouka (seženete na například na internetovém obchodě se zdravou výživou Naklíčeno.cz) se hodí do slaného i sladkého pečení. Kombinujte s pšeničnou moukou v jakémkoli poměru nebo ji úplně nahraďte.
  • Upečte z ní voňavý chléb, housky, muffiny, koláče, bábovku a sušenky. Nebo si připravte zdravější variantu palačinek či lívanců.
  • Z nemleté špaldy si můžete uvařit alternativu rizota nebo kroupového kuby.